BERGENTHEIM – Extra haltes langs de spoorlijn Zwolle-Emmen zijn niet haalbaar. Voor de lijn Hardenberg-Almelo zijn er wel kansen. Het gaat dan om extra stations Bergentheim, Geerdijk en Almelo-Noord. Ook zou de spoorlijn in Vriezenveen een andere functie kunnen krijgen. De beslissing, of extra stations er komen, is niet gemaakt. Dat heeft onder meer met geld en politieke wil te maken.
Ingenieursbureau Movares heeft in opdracht van de provincie Overijssel een studie uitgevoerd. “De vraag of er als gevolg van de elektrificatie van de lijn Almelo–Mariënberg potentie is voor extra stations op de Vechtdallijnen, kan positief worden beantwoord”, luidt de conclusie van die studie. “Er is ruimte in de dienstregeling om één station tussen Vroomshoop en Hardenberg in te passen, hetzij Bergentheim (kosten 8,2 miljoen euro), hetzij Geerdijk (kosten 5,2 miljoen euro). Grote infrastructuurmaatregelen zijn in deze varianten niet nodig. Met aanvullende infrastructurele maatregelen is ook een station Almelo-Noord ter hoogte van Aadorp te realiseren (kosten 9,4 tot 16,2 miljoen euro).”
Tweede spoor
In deze laatste variant is voor de exploitatie van de lijn wel een extra treinstel nodig. Dat betekent nog meer kosten. “Indien een tweede spoor in Vriezenveen wordt aangelegd (waarmee kruisen in Vriezenveen mogelijk wordt gemaakt in plaats van het huidige kruisen in Vroomshoop) én het overloopwissel in Hardenberg wordt aangepast, kunnen alle drie de genoemde stations worden toegevoegd (kosten 24,7 miljoen voor Vriezenveen en Hardenberg, plus de investeringskosten voor de te kiezen overige stations).”
Niet haalbaar
In de eerste fase van de studie is door Movares geconstateerd dat het toevoegen van extra stations op de lijn Zwolle-Emmen ‘een nadelige impact heeft op de robuustheid van de dienstregeling’. “Het toevoegen van haltes op Zwolle-Emmen is niet haalbaar in de dienstregeling zonder nadelige gevolgen voor alle treindiensten op deze lijn.” De studie heeft zich daarom geconcentreerd op de verbinding tussen Almelo en Hardenberg. Bergentheim en Geerdijk zijn gekozen omdat er in de regio wensen zijn om deze plaatsen van een station te voorzien.
Nee
“De eerste vraag die beantwoord kan worden, is of het elektrificeren van het traject voldoende ruimte geeft in de dienstregeling om een extra halte (of haltes) te kunnen inpassen in de dienstregeling. Het antwoord daarop is nee”, aldus Gedeputeerde Staten. “Elektrificatie levert weliswaar tijdswinst op, maar deze tijdswinst is te beperkt. Omdat alleen elektrificatie niet voldoende tijdwinst geeft voor een extra stop, zijn voor extra haltes aanpassingen in de infrastructuur noodzakelijk.” Het geschikt maken van Vriezenveen voor kruisende treinen levert de grootste ruimte in de dienstregeling op.
Probleem
Gedeputeerde Staten melden ook dat het toevoegen van haltes op een spoorlijn zal leiden tot langere reistijd. Een extra treinstel inzetten kan oplossing bieden voor de plannen, maar betekent extra kosten. De provincie kijkt ook naar de aansluiting van de Vechtdallijnen in Almelo op andere spoorwegverbindingen en ziet een probleem. “Op dit moment is aansluiting vaak krap. Het toevoegen van haltes brengt het behalen van aansluitingen in gevaar.”
Kosten
Tenslotte is het provinciaal argument dat ProRail werkt aan de elektrificatie van het traject Almelo-Mariënberg. De vraag naar extra haltes moet die plannen niet vertragen. “Het is aan te bevelen de definitieve rapportages van ProRail af te wachten om te zien of de aangenomen verbeteringen uit de studie van Movares bevestigd worden. Is dat niet het geval, dan zullen de noodzakelijke inframaatregelen en daarmee gepaard gaande kosten om extra stations in te passen fors oplopen.”
Nedersaksenlijn
Voorstanders van extra stations kunnen ook wachten op de toekomstige onderzoeken naar de Nedersaksenlijn. Gedeputeerde Staten: “Het aanleggen van nieuwe stations is één van de mogelijkheden voor bereikbaarheid, maar gezien de hoge kosten en nadelige effecten op de treindienst zijn ook andere vormen van openbaar vervoer denkbaar.”
Foto: Hubert Hofman / Tekst: Wim de Jonge